Welk interieurontwerp past bij jouw organisatie?
Een fijne werkomgeving, het is tegenwoordig een prominente arbeidsvoorwaarde van medewerkers. En dat komt niet uit de lucht vallen. Doordat mensen een groot deel van hun dag op kantoor doorbrengen, ontstaat er steeds meer bewustzijn over het welzijn dat wordt ervaren. Organisatiecultuur, samenwerking in combinatie met de fysieke elementen van het kantoor spelen hierin een grote rol.
Het werkplekconcept en het interieurontwerp vormen het startpunt van waaruit de nieuwe werkomgeving wordt gerealiseerd. Op deze manier wordt het kantoor meer dan een plek waar je werkt: het wordt een plek waar je gelukkig bent en die bijdraagt aan het behalen van strategische doelen.
Waarom is het ontwerp van interieur belangrijk voor het maken van een kantoor?
Het interieurontwerp van een kantoor is van grote invloed op hoe mensen hun werk ervaren. Het bepaalt hoe er wordt samengewerkt, of je je kunt concentreren en of je je betrokken voelt bij het merk. Wanneer je daar geen aandacht aan besteedt, loop je het risico dat mensen zich niet thuis voelen op de plek waar ze een groot deel van hun week doorbrengen.
Doordat mensen liever een externe werklocatie (zoals thuis) verkiezen boven het kantoor, kun je als organisatie voor grote uitdagingen komen te staan. Denk aan uitdagingen op het gebied van gezondheid, vitaliteit, samenwerking en productiviteit. Het interieurontwerp van je kantoor helpt om deze mogelijke obstakels voor te zijn en problemen in de kiem te smoren.
Hoe bepaal je welk interieurontwerp past bij jouw organisatie?
Wat goed werkt voor het ene bedrijf, werkt lang niet altijd voor het andere. Een creatief marketingbureau heeft nu eenmaal andere wensen en behoeften dan een IT-dienstverlener of een accountantskantoor. Toch zijn er manieren om de juiste richting te vinden. Het begint met goed kijken naar hoe je werkt, wat je belangrijk vindt en welke mensen in het kantoor samenkomen. Het interieur van je kantoor moet een verlengstuk zijn van de manier waarop je met elkaar werkt.
Hoe vertaal je je organisatiecultuur naar een passend interieur?
Dit doe je door tot in detail te kijken naar de manier waarop mensen met elkaar omgaan, hoe ze samenwerken en waar ze gedurende een werkdag hun tijd doorbrengen. Dit geldt ook voor de bedrijfscultuur. Wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? En wat zijn tradities of gebruiken die mensen bij elkaar brengen? Een goed interieurontwerp versterkt deze cultuur.
In een organisatie waar veel wordt samengewerkt, is het logisch om informele ontmoetingsplekken en samenwerkruimten te creëren. In een werkomgeving waar focus en concentratie belangrijk zijn, wil je juist ruimte geven aan stilte en overzicht. De kunst is om te ontwerpen op basis van gedrag, en niet alleen op basis van wat er ‘mooi’ uitziet.
Betrek je medewerkers bij het ontwerp van je kantoor
Een kantoor is van iedereen. Als medewerkers zich betrokken voelen bij de inrichting van hun werkomgeving, zullen ze zich er sneller thuis voelen. Het loont om hen op de juiste momenten mee te laten denken. Niet over de kleur van de bank, maar wel over hoe ze hun werk doen, waar ze tegenaan lopen en wat ze nodig hebben om goed te functioneren. Door die inzichten mee te nemen in het ontwerpproces, ontstaan betere keuzes die ook in de praktijk goed werken.
De rol van draagvlak benoemen
Draagvlak ontstaat wanneer mensen begrijpen waarom er keuzes worden gemaakt én wanneer ze het gevoel hebben dat er naar hen is geluisterd. Een goed interieurontwerp slaagt alleen als medewerkers zich serieus genomen voelen. Juist in verandertrajecten, zoals een verhuizing of herinrichting, helpt het enorm om vanaf het begin open te communiceren en ruimte te geven aan vragen, twijfels en ideeën. Hiermee voorkom je dat het ontwerp iets wordt dat ‘van bovenaf’ wordt opgelegd en creëer je een werkomgeving die gedragen wordt door iedereen.
Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld kunt gaan werken in projectgroepen. Stel een team samen van managers van verschillende afdelingen. Zij weten als geen ander wat er speelt in hun team en kunnen dit voorleggen aan de verantwoordelijke van het verandertraject.
Hoe herken je of een interieurontwerp past bij je merk en identiteit?
Een kantoor laat iets zien over wie je bent. Bezoekers voelen vaak al in de eerste minuten of een organisatie open, professioneel, creatief of resultaatgericht is. Dat zit in materiaalkeuze, inrichting, routing, maar ook in details zoals verlichting, geur en akoestiek. Een ontwerp dat aansluit bij je merk zorgt voor herkenning. Het versterkt het verhaal dat je als organisatie wilt vertellen, zowel naar klanten als naar je eigen mensen. Een goed ontwerp voelt niet bedacht, maar als een logische vertaling van wie je bent.
Wat zijn de trends in moderne kantoorinterieurs?
De manier waarop we werken is constant in beweging. Daarmee verandert ook hoe we onze kantoren inrichten. Flexibiliteit is een veelgehoorde term, maar het gaat verder dan dat. Steeds meer organisaties zoeken naar manieren om verschillende typen werkplekken te combineren. Denk aan zones voor concentratie, ontmoetingsplekken, plekken om te bellen en ruimtes om juist even te ontspannen. Er is ook meer aandacht voor natuurlijke materialen, duurzame keuzes en het creëren van een warme, huiselijke sfeer. Wij zien de volgende twee trends in de markt:
Trend 1: Kantoor & hospitality
Een trend in het inrichten van kantoren is dat deze een ‘tweede thuis’ moeten zijn. Hierdoor gaan kantoor en hospitality, dat soms bijna als een hotel aanvoelt, hand in hand. Alles wordt uit de kast gehaald om van het kantoor de plek te maken waar mensen het liefst werken.
Trend 2: Mensen vaker aanwezig op kantoor
Steeds meer bedrijven ervaren de nadelen van werknemers die het grootste gedeelte van de week vanuit huis werken. Dit is ten eerste niet goed voor het individu. Overmatig thuiswerken leidt tot isolatie, met alle mentale gevolgen van dien. Maar dit heeft ook een negatief resultaat op de prestaties op professioneel niveau. Werken op afstand heeft minder goede samenwerking, minder creativiteit en minder innovatie als gevolg. Uit onderzoek van KPMG blijkt dat acht op de tien CEO’s verwachten dat medewerkers binnen drie jaar terugkeren naar kantoor.
Hoe combineer je kantoor design met functionaliteit?
Een mooi ontwerp dat niet werkt in de praktijk, leidt uiteindelijk tot frustratie. De kunst is om vorm en functie met elkaar te verbinden. Dat begint met goed luisteren naar hoe mensen het kantoor gebruiken. Waar ontstaan knelpunten? Waar ontstaan juist nieuwe tradities of gewoontes? Door die inzichten serieus te nemen, kunnen ontwerpkeuzes gemaakt worden die prettig aanvoelen en het werkproces ondersteunen. Daarbij is het belangrijk om oog te houden voor variatie in behoeften. Niet iedereen werkt op dezelfde manier. Een goed ontwerp speelt daarop in zonder het overzicht te verliezen.
Wat kost een goed interieurontwerp voor jullie kantoor?
De kosten hangen sterk af van het aantal vierkante meters dat je nodig hebt als organisatie, de staat van het bestaande interieur en de mate van maatwerk. Soms is een herinrichting voldoende, in andere gevallen zijn er grotere aanpassingen nodig. Wat in elk geval helpt, is om vanaf het begin helder te krijgen wat je wilt bereiken. Als het doel duidelijk is, kunnen ontwerp en budget daarop worden afgestemd. Transparantie over de kosten per onderdeel en per fase geeft grip en voorkomt verrassingen onderweg. Een goed ontwerp verdient zichzelf terug doordat mensen beter presteren, zich prettiger voelen en het kantoor efficiënter wordt gebruikt.
Ben je benieuwd wat het ontwerpen en realiseren van een nieuwe werkomgeving kost? Vraag onze kostenwijzer aan.
Het interieurontwerp van je kantoor is meer dan een esthetisch plaatje. Het is een strategisch instrument dat bijdraagt aan hoe mensen werken, samenwerken en zich ontwikkelen. Door daar bewust en met aandacht naar te kijken, maak je keuzes die niet alleen mooi zijn, maar vooral werken voor je mensen én organisatie.
Wil je advies over hoe je je kantoor zo inricht dat het bijdraagt aan je bedrijfsdoelen? Neem contact met ons op en krijg vrijblijvend advies.